اخبار و مقالات

مدیر جهاد کشاورزی ساری تاکید کرد: جمع آوری میوه های آلوده و دفن آن برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای
تاریخ انتشار : 1395/8/3 ساعت 17:27:05


مدیر جهاد کشاورزی ساری تاکید کرد:
جمع آوری میوه های آلوده و دفن آن برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای
 
۱۰:۴۳ (جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» آمار تکان‌دهنده اسراف غذا در کشور/ ایرانی‌ها در هدر دادن میوه و سبزی رکورد زده‌اند
» تحولات بازار میوه و سبزی/ گوجه فرنگی ۱۰۰ درصد گران شد
» فروش میوه‌های قاچاق در بازار تره‌بار+ قیمت

به گزارش فودنا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به جمع آوری میوه های آلوده پای درختان و دفن آن در عمق 50 سانتیمتری جهت مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای تاکید کرد.

طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری پروژه مشارکتی مدرسه در مزرعه مرکبات تحت عنوان پرورش و نگهداری نهال و مگس میوه مدیترانه ای گفت: با توجه به گرم بودن هوا و ردیابی مگس میوه مدیترانه ای در تله ها، خسارت این آفت در صورت عدم آگاهی و مبارزه به موقع وجود دارد و میوه های زودرس مانند نارنگی های ژاپنی به محض رسیدگی بایستی برداشت شود.
 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با تاکید بر اینکه میوه های آلوده در پای درختان بایستی جمع آوری و از باغ خارج و یا در کیسه های زباله زیر نور آفتاب قرار داده و یا در عمق 50 سانتی متری دفن شود تصریح کرد: می توان از پروتئین هیدرولیزات به نسبت 30 لیتر به همراه مالاتیون به نسبت 2 لیتر در هزار لیتر آب روی تنه و شاخه های اصلی درختان در صورت وجود آفت اسپری کرد.
 
وی در خصوص پرورش و نگهداری نهال و مگس میوه مدیترانه ای گفت: برای اینکه نهال سالم انتخاب شود ابتدا باید از مکانی تهیه شود که مجوز لازم برای تکثیر نهال را داشته و نهال مورد نظر بایستی دارای اتیکت با مشخصات نوع رقم، نوع پایه، سال تولید و دارای شماره باشد.
 
قاسم نژاد با بیان اینکه یکی از انواع خاکی که در گلدان های نهال مورد استفاده قرار گرفته و مناسب می باشد کوکوپیت است که قدرت جذب و نگهداری بالای آب را دارد ولی فشرده نمی شود ادامه داد: برای پیوند زدن، تنه پایه نباید تیغ داشته باشد و پیوند ها را رو به جنوب می زنند.
 
وی با اشاره به اینکه دمای گلخانه نهال 22 تا 27 درجه باشد گفت: در ادامه نهال ها به سالن های انتظار با دمای 17 تا 18 درجه برده شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: با توجه به گرمای اخیر، آفتاب سوختگی روی بعضی از میوه ها خصوصا نارنگی ژاپنی قابل رویت است.
 
وی تصریح کرد: هرچه اسانس میوه بیشتر و پوست کلفت تر باشد، خسارت آفتاب سوختگی بیشتر است و برای رفع این مشکل می توان از کائولین به نسبت 25 در هزار لیتر آب استفاده کرد.